Jumaat, 11 November 2011

Balik kampung...korban

            Alhamdulillah raya haji tahun ni akak ipar dan mak mertua buat korban. So wajiblah balik kampung. Tahun lepas abah korban, tahun sebelum tu pun ada je org korban kt kampung....tapi bezanya aku tak pernah tgk dgn jarak yg dekat org menguruskan ibadah korban ni. Tapi tahun ni sebab kt masjid pn dah 4 ekor lembu, so mak mertua amik keputusan buat je kt rumah...tapi tang nk tumbangkan lembu dan nak sembelih mmg aku tak tgk...sumpah tak sanggup, just tgk selepas lembu dah selamat disembelih.

            Mak mertua dah pesan kt abg ipar jgn tlg ape-ape...sbb bini dia tgh sarat mengandung...aku pn menyibuk tanya kenapa???tapi jawapannya "yelaa kak yati kan mengandung...issh jgnlah"....pastu aku xpuas ati dan bertanya lagi "laa mak org ni mengandung gak tapi...." hee menyibukkah aku..."xpe xnampak lg, kak yati dh sarat" pulak dah...aku tetap xpuas ati dan siap bg warning kt en. Hubby jgn tgk org sembelih tu...tapi dia, biasalah malas nk layan pergi gak siap bawak Hanis plak...aku ni jenguk dari tingkap jek...itupun selesai sembelih...susah jugak nak mengerjakan lembu seekor ni...tapi berkat kerjasama org kampung yang mengamalkan rewang ni semuanya jadi mudah dan pantas...

           Aku hanya tlg sediakan makanan utk org rewang jek...kemas setelah selesai. En. hubby pn mengkhabarkan yang dia xde tolong pun,semua org rewang buat...lagipun rasa takut pun ada, sbb diorang pn bertanya klu-klu ada bini yang mengandung tak payah buat...so dia ambil keputusan untuk tlg amik barang yang kurang dan perlu dan tolong kemas...ntahlah petua org tua ni jgn dipandang remeh tapi jgn diagungkan sgt takut lain plak jadinya...

          Harap pada tahun-tahun akan dtg adalah rezeki kami sekeluarga pulak buat ibadah korban ni...buat adik beradikku terima kasih atas daging yang sudah diperap dengan rempah sate tu yek...balik Kota Tinggi tinggal masak...yahooo...sedap banget plak tu...Lagi satu kami dapat berkumpul adik beradik pada Aidiladha kali ni...adik beradik aku juga adik beradik en. Hubby...tahun sudah ada je adik beradik yang xdapat balik...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan